سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی

ابتدا جهت حذف آلودگی میکروبی و جلوگیری از ایجاد فولینگ بیولوژیک برروی ممبران ها ، تزریق هیپوکلریت در پیش تصفیه انجام می شود . تصفیه آب صنعتی لازم است قبل از ورود آب به ممبران ها ، مواد معلق ریز موجود در آب گرفته شوند . جهت حذف کدورت و ذرات معلق ، آب ابتدا از بخش پیش تصفیه ( فیلتر های شنی و کربنی ) عبور می نماید ، آب از طریق بوستر پمپ با فشار حداقل 4 بار وارد فیلتر شنی و کربنی شده و کدورت و مواد معلق ، بو ، رنگ ، طعم  و کلر آن کاهش می یابد . سپس جهت جلوگیری از ورود کلر به ممبران ها ، بی سولفیت سدیم قبل از فیلتر کربن تزریق و با سیستم ORP کنترل می گردد .

در راستای حفاظت بیشتر ممبران ها در برابر رسوب گرفتگی ماده شیمیایی ضد رسوب ( آنتی اسکالانت ) و اسید در پیش تصفیه می توان تزریق می گردد . سپس جهت حذف بیشتر ذرات تا قطر 5 میکرون ، آب از فیلترهای کارتریجی 5 میکرون و یا حتی 1 میکرون عبور می نماید و خروجی از این سیستم وارد پمپ فشار قوی می شود . به طور کلی فشار کار پمپ به میزان املاح محلول آب بستگی دارد و هرچهTDS  آب بالاتر باشد ، فشار اسمزی بالاتر بوده و در نتیجه فشار کار پمپ جهت غلبه بر فشار اسمزی و جداسازی املاح محلول از آب بیشتر خواهد بود . پمپ فشار قوی آب را با فشار بالا داخل ممبران ها می کند . یون های موجود در آب خام ورودی توسط ممبران ها حذف می گردند و   TDSآب استحصالی در محدوده دلخواه قابل تنظیم می‌باشد . حال به منظور تنظیم PH آب تولیدی در بازه مورد نظر می توان پکیج تزریق سود در نظر گرفته شود . آب تولیدی این سیستم وارد یک مخزن ذخیره می شود و توسط پمپ های انتقال در نظر گرفته شده به محل مصرف می رود .

شایان ذکر است از مزایای  دستگاه تصفیه آب صنعتی ،کیفیت بسیار بالای آب تولیدی از لحاظ کدورت ، سختی و عدم وجود میکرو ارگانیزم ها می باشد . کدورت و سختی آب به دست آمده معمولا برابر صفر است . همچنین راهبری این مجموعه بسیار آسان وکم هزینه است و برای همین دستگاه تصفیه اب صنعتی بسیار محبوب است . ممبران ها از جنس پلی آمید و از نوع SPIRAL WOUNDED می باشند . سطح این ممبران ها در برابر عبور املاح محلول نفوذ ناپذیر و در برابر عبور آب نفوذ پذیر می باشد . آب با ورود به ممبران ها به دو فاز آب نفوذ کرده یا آب تصفیه شده ( PERMEATE ) و آب تغلیظ شده یا پساب ( CONCENTRATE ) تقسیم می شود .

مخزن دخیره آب ( water storage tank )

هر دستگاه حداقل به دو مخزن و یا فضا برای ذخیره آب نیاز دارد . این آیتم بیشتر برای کاهش نوسان و دبی در آب ورودی به RO انجام می شود . از این مخازن یکی برای ذخیره آب خام raw water و دیگری را برای ذخیره آب تولیدی دیتگاه استفاده می کنند . جنس این مخازن بستگی به حجم ذخیره سازی و فضا دارد که میتوان از مخازن پلی اتیلن تک لایه ، سه لایه و یا پنج لایه استفاده نمود و یا در ابعاد بزرگ تر فلزی ، استیل و یا استخر های بتنی استفاده کرد . توجه داشته باشید آب ورودی به سیستم نباید جلبک داشته باشد و برای همین مخازن ذخیره آب نمی تواند در معرض مستقیم نور آفتاب باشد .

پمپ آب خوراک ( feed pump )

وظیفه این پمپ رساندن آب از مخزن ذخیره آب به ورودی پمپ فشار قوی می باشد . برای انتخاب هر پمپ معمولا دو آیتم هد و دبی بسیار مهم هستند که باید به آن ها توجه کرد . پس باید پمپ آب خوراک را طوری انتخاب نمود که توانایی عبور آب از فیلتر های شنی و کربنی ، فیلتر کارتریج ها ، شیر برقی ها و غیره را داشته باشد . توجه به این نکته اگر مخزن دفنی باشد و یا فاصله داشته باشد محاسبه NPSH پمپ و کاویتالاسیون در انتخاب پمپ آب خوراک بسیار مهم است . معمولا دبی پمپ آب خوراک را 20 تا 30 درصد بالا تر از ظرفیت دستگاه می گیرند . در خصوص انتخاب پمپ و نوع پمپ ها به صورت کامل در آینده به آن خواهیم پرداخت .

فیلتر شنی دستگاه تصفیه آب صنعتی

فیلتر شنی و کربنی

آب خالص بی رنگ ، بدون طعم و مزه و حتی بدون بو می باشد که حلالی بسیار عالی است که می تواند بسیاری از مواد معدنی موجود در مسیر خود را در درون خود حل کند . به همین دلیل است که چیزی بعنوان آب خالص (pure water )  در طبیعت وجود ندارد ، بلکه آب همیشه حاوی ناخالصی های شیمیای و بیولوژیکی است.

آب در طول دوران بارش یا عبور از سطوح یا رد شدن از داخل لایه های زمین ، ناخالصی های ملحول و معلق گوناگونی را به خود می گیرد . باران ، برف و تگرگ ضمن حرکت از اتمسفر و حرکت به سوی زمین ، اکسیژن ، نیتروژن ، دی اکسید کربن و گازهای دیگر را در خود حل می کنند و عملا آب را دارای ناخالصی می نمایند. حال از فیلتر شنی برای حذف ذرات معلق در آب مانند گل ، لای ، شن ، شن ریزه ، جلبک و… استفاده می شود. در واقع از فیلتر شنی به عنوان یک پیش تصفیه در موارد زیر کاربرد دارد

پمپ آب خوراک دستگاه تصفیه آب صنعتی

موارد کاربرد فیلتر شنی

  • زلال سازی و شفاف سازی آب رودخانه ها
  • پیش تصفیه سیستم های RO یا همان دستگاه های تصفیه آب صنعتی
  • گرفتن فلاگهای تصفیه شیمیایی
  • آماده سازی آب ورودی به برج های خنک کننده
  • تصفیه نهایی فاضلاب
  • تصفیه آب شهری
  • تولید آب معدنی در کارخانه های تولید آب
  • فیلتراسیون آب استخر ها
  • فیلتراسیون آب استخر های پرورش ماهی
  • فیلتراسیون آب ورودی جکوزی ها
  • حذف آهن
  • فیلتراسیون آب های خاکستری ( grey water )
  • فیلتراسیون آب های سطحی ( surface water )
  • حذف رنگ ، بو ، طعم ، مزه

لطفا در نظر داشته باشید فیلتر شنی قادر به حذف املاح محلول در آب نیست و و تنها قادر به حذف مواد جامد معلق ( solid particles ) مانند جلبک ها و مواد آلی در آب می باشد. این سوال در مقاله آیا فیلتر شنی توانایی شیرین کردن آب را دارد؟کامل توضیح داده شده است . نمکی که در آب حل نمیشود مانند نمک موجود در کود ها میتواند توسط فیلتر شنی حذف شود پس به صورت کلی ذرات معلقی که اندازه آن ها بزرگ باشد ( بیش از 50 میکرون ) در فیلتر شنی قابل حذف می باشد.

منبع : آب پاکسازان abpaksazan.com